Nowe regulacje dotyczące gospodarki odpadami – informacje ogólne

Polska od lat boryka się z problemem właściwego zagospodarowywania odpadów komunalnych. Często obserwowane są złe nawyki praktykowane przez mieszkańców w postaci wywożenia śmieci do lasu, podrzucanie odpadów do koszy ulicznych, rowów przydrożnych czy też palenie śmieci w piecach. Taki stan rzeczy powoduje zagrożenie dla środowiska, naszego zdrowia oraz bardzo negatywnie wpływa na wizerunek całej gminy.
Dotychczas każdy mieszkaniec zobowiązany był do posiadania indywidualnej umowy na wywóz odpadów z wybraną przez siebie firmą. Jak pokazuje doświadczenie część mieszkańców, pomimo tego obowiązku, nie podpisywało stosownych umów.

Z dniem 1 stycznia 2012 roku weszła w życie zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mająca na celu uregulowanie spraw związanych z gospodarowaniem odpadami. Nowe regulacje prawne wprowadzają szereg zmian w dotychczasowym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. Główna odpowiedzialność za właściwą organizację systemu gospodarki odpadami została nałożona przez ustawodawcę na samorządy gminne.

W Gminie Rogowo pełne uruchomienie nowego systemu gospodarki odpadami nastąpi w dniu 1 lipca 2013 roku. Od tego dnia wszyscy mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których będą powstawać odpady komunalne zostaną objęci zorganizowanym przez Gminę systemem odbioru odpadów i zobowiązani będą do ponoszenia opłat na rzecz Gminy za gospodarowanie odpadami.

Na uwagę zasługuje fakt, iż mieszkańcy będą mieli do wyboru dwie metody gromadzenia odpadów. Pierwszą będzie gromadzenie odpadów w sposób zmieszany (nieselektywny). Jednakże wybierając taką opcję trzeba się liczyć z wysokimi kosztami odbioru tych odpadów. Drugą z możliwości będzie selektywne zbieranie odpadów z podziałem na frakcje materiałowe. Dzięki takiemu wyborowi mieszkaniec będzie wyliczał w deklaracji opłatę w oparciu o stawkę obniżoną a co za tym idzie będzie ponosił mniejsze koszty za odbiór i zagospodarowanie odpadów.


Dokładne informacje będą podawane na bieżąco wraz z podejmowaniem kolejnych uchwał regulujących działania gminy w gospodarce odpadami. Informacje umieszczane będą na stronie internetowej Urzędu Gminy w Rogowie oraz na BIP-ie urzędu.

Jak widać zarówno przed Gminą Rogowo jak i właścicielami nieruchomości postawiono szereg zadań, których wspólne wypełnienie ma doprowadzić do celu jakim jest właściwe postępowanie z wytwarzanymi przez każdego z nas odpadami.

Przydatne informacje znajdują się także na stronie internetowej naszesmieci.mos.gov.pl przygotowanej przez Ministra Środowiska, którą polecam do zapoznania.


Wytworzył: --- (22 lutego 2013)
Opublikował: Mariusz Gębicki (1 marca 2013, 09:16:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 5128

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij